“Een netwerking te organiseren tussen de bedrijven en verenigingen die op directe of indirecte wijze gebruik maken van de kanalen voor het vervoer van goederen.”
Nieuws vanuit deelbekken Albertkanaal
Aertssen, Van Moer en Van Wellen bouwen logistieke hub in Beringen
In Beringen verrijst een logistiek park met een totaaloppervlakte van ruim 250.000 m2 aan het Albertkanaal. Drie familiebedrijven, Aertssen Group, Van Moer Logistics en Van Wellen Group, slaan er de handen in elkaar voor een nieuw watergebonden overslagcentrum met focus op opslag, assemblage en distributie van containers, machines en chemische producten.
Het terrein krijgt magazijnen van ruim 90.000 m2, buitenopslagzones en een kade voor directe overslag per binnenschip. De terminal van 60.000 m2 krijgt bovendien voorzieningen voor iso-tanks en gevarengoederen.
De rechtstreekse aansluiting op het Albertkanaal maakt de site strategisch gelegen tussen de haven van Antwerpen en het Europese hinterland. De drie partners mikken op minder vrachtwagens, meer binnenvaart en een lagere CO2-voetafdruk.
Nieuwe Gottwald kraan bij Gosselin
Gosselin heeft in Genk een nieuwe Gottwald mobiele havenkraan in gebruik genomen, met een capaciteit tot 125 ton en een 51-meter radius, speciaal voor containers, breakbulk en zware projectlading. De nieuwe kraan geeft Gosselin extra capaciteit om in de diepte te werken en twee binnenvaartschepen naast elkaar te laden/lossen. Bovendien beidt het veel extra mogelijkheden voor 'oversized cargo' en projectlading die naar Antwerpen verscheept wordt via het water.
Haven Genk wordt Genk Cargo Connect
Haven Genk voert een rebranding door en heet vanaf nu Genk Cargo Connect. Die nieuwe naam geeft het bedrijf een toekomstgerichte identiteit en is een volgende stap in zijn ontwikkeling als internationale logistieke partner met focus op trimodale activiteiten.
De nieuwe naam Genk Cargo Connect verwijst naar de industriële motor van Genk, het hart van Europa’s logistieke netwerk.
- Genk benadrukt de centrale Limburgse verankering als multimodaal ankerpunt.
- Cargo staat voor de veelzijdigheid van goederenstromen die dagelijks via de terminal lopen.
- Connect symboliseert samenwerking, integratie en continue beweging.
De baseline “Multimodal heart of Europe” onderstreept de strategische ligging op een knooppunt waar binnenvaart, spoor en weg elkaar kruisen. Vanuit deze positie speelt Genk Cargo Connect een sleutelrol in het verbinden van duurzame supply chains tussen industrie, logistiek en transport.
Christa Sys Multimodale Ambassadeur
Terwijl de Vlaamse files opnieuw records breken, toont de logistieke sector dat het ook anders kan. Professor Christa Sys van UAntwerpen werd gelauwerd voor haar jarenlange inzet voor watergebonden logistiek en haar rol als bruggenbouwer tussen onderwijs, onderzoek en praktijk. De titel van Mumtimodale ambassadeur is een bevestiging dat kennis delen écht werkt en dat ook de non-believers mee in het bad genomen worden. Van harte proficiat !
Vier Waalse binnenhavens fusioneren
De Waalse overheid wil de havens van Luik, Namen, Charleroi en La Louvière tegen 2028 in één entiteit samenbrengen. Die bundeling van krachten en middelen moet de positie van Wallonië binnen het netwerk van Europese binnenhavens versterken met als ambitie een plaats in de top 30 van Europese havens. Daarnaast is het de bedoeling om van de binnenvaart een strategische pijler voor een duurzame en concurrentiële mobiliteit te maken.
De nieuwe structuur zal tegen januari 2028 meer dan 10 miljard euro activa vertegenwoordigen. Daarvan zal 312 miljoen euro geïnvesteerd worden in de modernisering van de installaties en de verbetering van de binnenvaartlogistiek.




