Nieuwsbrief Vergroening & Innovatie

 North Sea Port begonnen met project PRMF
 
North Sea Port is eind mei begonnen met een project rondom het bunkeren van alternatieve brandstoffen door de gehele haven, dus Vlissingen, Borsele, Terneuzen en Gent. Het project is genaamd Port Readiness Marine Fuels (PRMF).

DNV kreeg de opdracht voor het uitvoeren van een risicoanalyse t.a.v. het bunkeren van de brandstoffen methanol, LNG, waterstof en ammoniak. Het betreft dan de ship tot ship (sts) en truck to ship (tts) bunkeringen. De verwachting is dat de risicoanalyse eind oktober is afgerond.

Naast de risicoanalyse omvat het project ook de haven gereedmaken voor het ontvangen van schepen op de nieuwe brandstoffen en het bunkeren ervan en zal North Sea Port zich gaan richten op het inrichten van een ‘nieuw’ vergunningensysteem. Zo voegt North Sea Port zich in lijn met de omliggende havens zoals Port of Antwerp Bruges, Port of Rotterdam en Port of Amsterdam.

Oproep innovatieprojecten: Maritime Low Emission Network rond verduurzaming van scheepvaart
 
Het Maritime Low Emission Network lanceert een oproep voor projecten rond verduurzaming van de scheepvaart. Er wordt gemikt op de hogere TRL’s (Technology readiness level), dus industrieel onderzoek, experimentele ontwikkeling en pilootprojecten. Deelname van bedrijven is verplicht. De deadline voor pre-proposals is 30 september 2025 om 17 uur CET

VLAIO neemt deel en voor de financiering van het Vlaamse aandeel van MARLEN-projecten wordt een budget van 0,5 miljoen euro voorzien voor nul emissie, dit wil zeggen ombouwen naar batterij of andere nul emissie technologie.

Bij interesse kan u contact opnemen met VLAIO via: jozef.ghijselen@vlaio.be of +32 2 432 42 40.

Nederland trekt 15 mio uit voor elektrische aandrijving binnenvaart
 
Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt een bedrag van 15,1 miljoen euro beschikbaar voor de (om-)bouw van binnenvaartschepen tot volledig elektrisch varen.

Het geld is onderdeel van het Maritiem Masterplan met als doel binnenvaartschepen emissieloos te laten varen waarbij het schip volledig elektrisch moet gaan varen binnen het concept van ZES met uitwisselbare batterijcontainers.

De subsidie per vaartuig bedraagt maximaal 550.000 euro bij nieuwbouw en dieselelektrische retrofits, en maximaal 750.000 euro bij retrofits van schepen die nog varen met verbrandingsmotoren. De subsidie mag maximaal 40% van de (om-)bouwkosten per vaartuig bedragen. De eerste aanvraagperiode is al aan de gang en duurt tot 31 juli 2025. Tussen 1 september en 15 oktober, alsook 15 januari tot en met 15 maart 2026, opent de regeling nogmaals voor inschrijving.