“Een netwerking te organiseren tussen de bedrijven en verenigingen die op directe of indirecte wijze gebruik maken van de kanalen voor het vervoer van goederen.”
Nieuws vanuit onze leden op Zeeschelde en Zeekanaal en daarbuiten
Maxim Veys nieuwe voorzitter de Vlaamse Waterweg NV
Op 4 april stelde de Vlaamse regering 7 bestuurders en 2 regeringscommissarissen aan voor de nieuwe raad van bestuur van De Vlaamse Waterweg nv. Op voorstel van Vlaams minister van Mobiliteit, Openbare Werken, Havens en Sport Annick De Ridder is de heer Maxim Veys benoemd tot voorzitter van de nieuwe raad, mevrouw Joke Schauvlieghe werd aangesteld als ondervoorzitter.
De andere leden van de raad van bestuur zijn Maarten De Veuster, Jessie De Weyer, Aurélie Vermeir, Willy Claes, Raf Terwingen.
De heer Koen Derkinderen is benoemd als regeringsafgevaardigde van de minister bevoegd voor watergebonden mobiliteit en het watergebonden transport en de heer Frederiek Vermeulen is aangesteld als regeringsafgevaardigde voor de minister bevoegd voor budgettair beleid.
Mevrouw Lieve Van de Water is aangeduid als ambtenaar van het beleidsdomein Mobiliteit.
Vervoer op Belgische vaarwegen in 2024 met 3.8% gestegen
Op de Belgische vaarwegen werden in 2024 in totaal 166 miljoen ton goederen vervoerd. Dat is een stijging met 3,8% in vergelijking met 2023. Het containervervoer vertoonde wel een daling met 2,5%, gemeten in tonnen. De groei van het binnenvaartvervoer op de Belgische vaarwegen in 2024 is onder meer te danken aan een sterk vierde kwartaal. Het binnenvaartvervoer op de Vlaamse vaarwegen deed het in 2024 nog iets beter met een groei van 4,9%.
Milon Grondwerken kiest voluit voor watertransport
GSK Brokers overtuigt Milon Grondwerken om hun transporten verder via het water te organiseren en uit te breiden en hiervooreen tweede schip in de vaart te brengen de Demade, inmiddels herdoopt tot Nimar. Deze aankoop betekent dus opnieuw een concrete modal shift van de weg naar het water – iets wat niet alleen positief is voor de binnenvaartsector, maar zeker ook voor het milieu en de mobiliteit. Voor GSK Brokers is het fijn om op deze manier actief bij te dragen aan deze evolutie.
Rijkswaterstaat gunt renovatie Krammersluizencomplex aan Besix en haar partners
De opdracht voor de renovatie van het Krammersluizencomplex is door Rijkswaterstaat gegund aan samenwerkingsverband tussen hoofdaannemer BESIX en haar partners. Met deze renovatie maakt Rijkswaterstaat Krammersluizen weer toekomstbestendig. De renovatie begint in 2025 en is volgens planning afgerond in 2028.
De renovatie van de Krammersluizen maakt de sluizen naast toekomstbestendig ook moderner, sneller, duurzamer en visvriendelijker. In het project worden onder andere aandrijfmotoren, sluisdeuren, bewegingswerken en elektrotechnische installaties gerenoveerd, en wordt de sluis op afstand bedienbaar. De meest bijzondere onderdelen van het project zijn de nieuwe zoet-zoutscheiding met luchtbellen in de duwvaartsluizen en de toevoeging van een doorlaatmiddel.