“Een netwerking te organiseren tussen de bedrijven en verenigingen die op directe of indirecte wijze gebruik maken van de kanalen voor het vervoer van goederen.”
Nieuws vanuit onze leden op Albertkanaal
Seafar & HGK krijgen groen licht van de Duitse overheid voor afstandsbesturing van schepen
Het Duitse directoraat-generaal voor Waterwegen en Scheepvaart (GDWS) heeft officieel een testfase goedgekeurd voor op afstand bestuurde vaart op een bepaald kanaaltraject. Dat is een belangrijke stap voor Seafar en HGK Shipping.
Na een succesvolle proefvaart begin mei en na intensieve afstemming met de Wasserstrassen- und Schifffahrtsverwaltung des Bundes (WSV) heeft GDWS officieel een testfase goedgekeurd voor op afstand bestuurde vaart op het kanaaltraject van Scharnebeck tot Salzgitter. HGK Shipping kreeg de vergunning op donderdag 15 mei.
Duitse ondernemers maken kennis met duurzame logistieke hotspots langs Albertkanaal
Meer dan 70 ondernemers kwamen samen ontdekken hoe het Albertkanaal een snelle en duurzame verbinding biedt met de Vlaamse en Nederlandse zeehavens. Studies tonen immers aan dat er nog een belangrijk potentieel bestaat aan Duitse goederenstromen van en naar de zeehavens die vandaag over de weg worden vervoerd en die perfect via het water kunnen worden afgehandeld.
Een belangrijke partner in dit event was de Duitse logistieke dienstenorganisatie LogCoop, een vereniging van middelgrote logistieke bedrijven die in 2013 in Duitsland werd opgericht en die vandaag 140 leden telt. De focus lag op de logistieke uitdagingen die Duitse bedrijven ondervinden bij hun transporten van en naar de zeehavens.
Haven van Luik heeft een goed jaar 2024 achter de rug
De Haven van Luik heeft een goed jaar 2024 achter de rug. De binnenvaarttrafiek groeide met 6% en de globale trafiek, alle modi samen, met 11%. De containertrafiek daalde met 1%. In totaal werd 16,4 miljoen ton goederen behandeld.
Met het oog op de toekomst investeert de Haven van Luik verder in de modernisering van de infrastructuur. Zo werd onder meer een kade aangelegd stroomopwaarts van de brug van Hermalle-sous-Huy en werd een spoor aangelegd in de Port de Renory. De haven wil ook de site van Chertal valoriseren met de ontwikkeling van een multimodale, watergebonden bedrijvenzone die verbonden is met Trilogiport.
Binnenvaart pleit bij EU voor ambitieuze koers voor weerbare toekomst
De Europese binnenvaart dringt er bij de EU op aan om een ambitieuze koers te varen voor een duurzame en concurrentiële watergebonden toekomst. Europese rivieren, kanalen, zeeën en havens zijn meer dan transitroutes, zij zijn de ruggengraat voor de industriële en ecologische gezondheid van het continent. Binnenvaart zorgt voor veilig, efficiënt en duurzaam vervoer van belangrijke goederen zoals staal, chemieproducten, landbouwproducten, alternatieve brandstoffen, grote en zware lading, … Dat zorgt voor een ontlasting van de congestie van de netwerken over land.
Port of Limburg kent bliksemstart
Door de ongezien hoge congestie moeten containers zo snel mogelijk uit het havengebied naar het binnenland. Port of Limburg profiteert hiervan en kan kort na de opening recordcijfers optekenen.