Nieuws vanuit Deelbekken Albertkanaal

Ship Handling Terminal Meerhout in gebruik 

Langs het Albertkanaal in Meerhout hebben Multi Logistics Group (MLG) en Kraanbedrijf D. Buermans de Ship Handling Terminal Meerhout (SHTM) in gebruik genomen. De terminal beschikt over een 200 meter lange kaaimuur, 50.000m² opslagruimte en is  strategisch gelegen voor een optimale verbinding met de 7 Kempische kanalen. De bulk- en breakbulkterminal is de zevende in het netwerk van MLG

2de waterstof schip bij BCTN 

Operator BCTN test een tweede waterstofschip, de ‘H2 Barge 2’, op een maidentrip tussen zijn terminal aan het Albertkanaal in Geel en de MPET-terminal in de Antwerpse haven. BCTN is wel een voortrekker op het vlak van zero-emissietransport, maar blijft voorzichtig. De klanten moeten meestappen in dit verhaal. De verplichte rapportages die op de bedrijven afkomen, tonen aan dat er nog een flinke weg te gaan is.

Werken aan de Kanaaltunnels starten in de loop van de maand mei 

De VTS-scheepvaartbegeleiding wordt opgestart ter voorbereiding van de passageplanning in het Albertkanaal en het Amerikadok. Deze dient om de vlotte en veilige doorstroom van het verkeer tijdens de constructie van de Kanaaltunnels te waarborgen. Volgende maand starten de werkzaamheden in het vaarwater van het Albertkanaal en het Amerikadok, moment vanaf wanneer de passageplanning effectief in werking treedt.

Wallonië verhoogt bruggen Albertkanaal voor containers op vier lagen 

De Waalse overheid zal drie bruggen op het Albertkanaal verhogen zodat containervaart met vier lagen mogelijk wordt. De laatste brug moet tegen maart 2027 klaar zijn. Zo ontstaat een corridor van Antwerpen tot Luik voor containervaart met vier lagen. Samen met de uitbreiding van Trilogiport zal dat de modal shift ten goede komen.

Het Juliana kanaal gaat dicht na gescheurde damwand 

Ter afronding van de verbreding van het Julianakanaal gaat de vaarweg over een lengte van ongeveer vier kilometer gedurende zeven maanden dicht tussen Berg en Born in Nederlands-Limburg. De timing staat nog niet vast, maar oktober 2024 – mei 2025 wordt naar voor geschoven. Partijen die door de afsluiting onevenredig zwaar worden getroffen, kunnen bij Rijkswaterstaat een verzoek om vergoeding indienen. Dat kan op grond van artikel 4:126 van de Algemene wet bestuursrecht en de Beleidsregel nadeelcompensatie Infrastructuur en Waterstaat 2024.