Nieuws vanuit Deelbekken Zeeschelde Zeekanaal

Nieuwe Gottwaldkraan bij Hutchison Ports Belgium

Op 21/2 werd de nieuwe Gottwaldkraan, onderdeel van de Konecranes groep, geleverd op de terminal in Willebroek. De kraan werd vanuit Antwerpen over het water vervoerd op een ponton tot aan de terminal in Willebroek. Deze nieuwe elektrische 100-tons kraan moet de eerste 64-tons kraan op termijn vervangen.


Shipit breidt uit in Brussel

Met de ambitie om de ‘slimme bouwlogistiek’ zo efficiënt en duurzaam mogelijk te maken is Shipit in volle uitbreiding met een extra terminal in Brussel Zuid.

Haar reputatie op vlak van stedelijke bevoorrading met minimale CO2-emissie, wordt op deze manier verder praktijk gezet.


Bouw van de Scheldetunnel gestart

De Scheldetunnel van de Oosterweelverbinding zal 1,8 km lang zijn en bestaan uit 8 tunnelelementen. Deze tunnelelementen worden gebouwd in een bouwdok in de haven van Zeebrugge en zullen nadien afgezonken worden in de Schelde. De eerste twee tunnelelementen beginnen intussen vorm te krijgen (zie foto). Nadat de bouw van de 8 tunnelelementen voltooid is, wordt het bouwdok onderdeel van het verbreed Boudewijnkanaal inclusief een nieuwe kade.

 

Verbeke Shipping zet vergroening in

Enkele maanden geleden werd de nieuwe sleepboot Condor in gebruik genomen op het Zeekanaal Brussel-Schelde. Het schip maakt gebruik van een Voith-propeller aangedreven door Imo Tier 3 motoren, met uitstekende manoeuvreermogelijkheden als resultaat. En daarnaast ook nog eens zo goed als CO2 neutraal. Een duurzame en efficiënte sleepboot die haar bijdrage levert aan groenere haven- en terminaloperaties.

 

Vriendelijke groeten
Raad van Bestuur van Netwerk De Vlaamse Waterweg vzw